تمرینات

تمرین های طبی فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی زانو چیست؟

زانو یکی از عضوهای بسیار مهم در بدن آدمی محسوب می‌شود این مفصل به علت حرکت های مختلفی که می تواند در کارهای روزمره برای شخص ایجاد نماید از اهمیت بالایی برخوردار است. اختلالات این مفصل می تواند از آسیب های فرسایشی مانند آرتروز و تخریب مفصل به گذر زمان و همچنین آسیب‌های تروماتیک یا ناشی از ضربه و برخوردها که به صورت ناگهانی ایجاد شود. فیزیوتراپی روشی درمانی محسوب می‌شود که در آن از خواص مثبت فیزیک با تاکید بر بافت های آسیب دیده در درمان و رفع مشکلات آنها گام موثری بر می دارد.

فیزیوتراپی زانو برای چه بیمارانی مفید است؟

همانطور که در موارد بالا اشاره گردید برای بیماری‌های مختلفی می‌توان از خواص مثبت فیزیوتراپی استفاده نمود. نمونه‌ای از بیماری‌های مختلف زانو که می‌تواند توسط فیزیوتراپی درمان شود در زیر گزارش شده است :

  • آرتروز و فرایند تخریب مفصل زانو
  • آسیب های مینیسک زانو
  • التهاب بافتهای نرم بورسیت ها تاندونیت ها 
  • شکستگی ها و دوره نقاهت آن

تمرینات طبی در فیزیوتراپی زانو :

  • ابتدا تعیین دامنه حرکتی نرمال در مفصل 
  • ایجاد ثبات و تقویت عضلات اطراف مفصل برای حرکت و عملکرد مناسب

 تمرینات دامنه حرکتی مفصل زانو

زانو حرکت عمده فلکشن یا جمع شدن و اکستنشن یا باز شدن را دارد البته در خلال حرکت مقداری روتیشن یا چرخش نیز در مفصل زانو ایجاد می شود. لذا در بعضی از اختلالات با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده لازم است تا این محدودیت های حرکتی به صورت‌های مختلف برطرف شود یکی از درمان های موثر برای رفع چسبندگی های زانو و محدودیت های حرکتی آن استفاده از دستگاه سی پی ام است. هر چند که یک فیزیوتراپیست متخصص می تواند با انواع تکنیک های موجود روش های مختلفی را برای رفع دامنه حرکتی انجام دهد.نکته بسیار مهم برای رفع دامنه حرکتی محدود شده در مفصل زانو انجام تمرین های منظم در دامنه حرکتی توصیه شده توسط فیزیوتراپیست متخصص می باشد این تمرین ها نقش موثری در جهت رفع چسبندگی ها و پیشگیری از ایجاد محدودیت های حرکتی خواهد نمود در زیر نمونه ای از تمرینات را مشاهده می نمایید.

این تمرین برای دامنه حرکتی زانو انجام می شود همانطور که در شکل دیده می شود دراز کشیده و زانو را به صورت ملایم و آهسته به سمت بدن خم می کنید این حرکت می‌تواند با کمک و حمایت انگشتان پا به صورت تدریجی افزایش پیدا کند. در موارد خشکی های بالا حرکت به صورت آهسته و تدریجی و همچنین زمان بالاتر در اجرای حرکت کامل ضرورت دارد.

همانطور که در شکل ملاحظه می نمایید به شکم دراز کشیده و زانو را از پشت خم می نمایید در این حرکت که تاکید بر دامنه حرکتی می باشد همچنین می توان در تقویت عضلات پشت ران به نام همسترینگ نیز از خواص مثبت این حرکت استفاده نمود افرادی که دچار ضعف عضله همسترینگ یا جراحی‌های پس از رباط صلیبی می باشند می توانند از این تمرین استفاده نمایند.

این حرکت نیز برای دامنه حرکتی مفصل زانو قابل اجرا و انجام می باشد افرادی که آرتروز زانو یا درد های زانو دارند میتوانند دست خود را پشت زانو گذاشته و در حالت دراز کش به پشت زانو را خم نموده و به سمت بدن بکشند انجام این حرکت ضمن ایجاد دامنه حرکتی برای زانو درد در ناحیه لگن و کمر نیز مناسب است این حرکت برای کمر درد های ناشی از افزایش گودی کمر نیز مناسب می باشد به تعداد ۱۰ مرتبه و سه ست قابل اجرا و انجام می باشد.

تمرینات عضلات و مفصل

 پس از آن که دامنه حرکتی در مفصل زانو ایجاد گردید می بایست عضلاتی را که به گذر زمان دچار تحلیل و آتروفی شده اند را تقویت نمود در زیر نمونه ای از تمرینات تقویت زانو را مشاهده می نمایید انجام منظم و روزانه این تمرینات به تقویت عضلات اطراف مفصل زانو و به تبع آن ایجاد عملکرد مناسب مفصل زانو و رفع مشکلات کمک موثری را خواهد نمود.

در این تمرین دراز کشیده به پشت و پای خود را در حال مستقیم به سمت بالا و مقداری چرخش خارج می آورید این حرکت برای تقویت عضلات ران و چهار سر زانو مناسب است. بسته به توان میتوانید تا ۱۰ مرتبه انجام داده و در ست های مختلف بین ۳ تا ۴ ست مجزا با فاصله استراحت بین آنها انجام دهید. این تمرین برای افرادی که دچار ضعف قسمت داخلی چهار سر ران می باشند ضرورت دارد مواردی مانند کندرومالاسی در این تمرین بهبود پیدا می کنند.

در حرکت فوق به پهلو دراز کشیده و با انجام انقباض عضلات باسنی و رانی اندام را از حالت ابتدا به سمت بالا می آوریم این حرکت برای تقویت عضلات ابداکتور ران برای رفع ضعف های عضلانی ناحیه باسن و ران ضرورت دارد این حرکت را می توانید در ۳ الی ۴ ست ۱۰ مرتبه تکرار نمایید.

در شکل فوق روی باسن نشسته و بالش یا رول در زیر زانو گذاشته و می توان با زانو به آن فشار وارد نمود همچنین این حرکت می‌تواند در صورتیکه رول مقداری سفت باشد برای رفع سفتی های عضلانی پشت ران نیز کمک کننده می باشد. این حرکت برای تقویت عضلات چهار سر رانی به صورت ایزومتریک قابل اجرا و انجام می باشد در انجام این حرکت حرکت را به صورت ۱۰ ثانیه انقباض ایزومتریک یا ایستا انجام داده و پس از انجام آن تکرار مجدد ضرورت دارد. جهت بهتر شدن حرکت می توان پنجه پا را حین اجرای حرکت در جایی فیکس نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *