تمرینات

تمرین های طبی فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی کمر چیست؟

کمر به عنوان هسته مرکزی بدن دچار بعضی از آسیب ها می شود درمان هایی که می‌تواند در ناحیه کمر انجام شود به دو دسته بسته و باز تقسیم می‌شود درمان بسته مانند فیزیوتراپی می‌تواند با تاکید بر بافت های آسیب دیده برای انواع دردها و اختلالات ناحیه کمر موثر واقع شود در ادامه با اعمال فیزیوتراپی و نحوه اثر آنها در اختلالات کمر آشنا خواهید شد و سپس انواع تمرینات کمر را برای پیشگیری و درمان خواهید دید.

فیزیوتراپی کمر برای چه بیمارانی انجام میشود؟

  • آرتروز در ناحیه کمر 
  • فیزیوتراپی برای دیسک کمر
  • انواع شکستگی های کمر
  • تنگی کانال نخاعی
  • دیسک های ناحیه کمر
  • گرفتگی های عضلانی ناحیه کمر 
  • اختلالات ساختاری و بد راستایی های ناحیه کمر مانند اسکولیوزیس
  • گودی کمر و هایپر لوردوزیس
  • تریگر پوینت های ناحیه کمر
  • دردهای مزمن پس از زایمان ناحیه کمر
  • برخوردها و تصادفات ناحیه کمر
  • التهابهای لیگامان ها یا رباط های نگهدارنده ناحیه کمر
  • اسپوندیلولیستزیس در ناحیه کمر
  • آسیب های ورزشی در ناحیه کمر

می‌تواند فیزیوتراپی موثر واقع شود.

تمرین جمع کردن زانو به صورت تک تک در حالت دراز کشیده به پشت 

در تمرین زیر همان طور که در شکل ملاحظه می نمایید به پشت دراز کشیده و یکی از زانوها را با گرفتن دستها به سمت سینه جمع می نماییم و به تدریج با مکث کوتاه حرکت را مجدداً با زانوی مقابل انجام می‌دهیم این تمرین برای افرادی که دچار گودی کمر و اسپاسم‌های ناحیه کمری می باشند بسیار مفید است حرکت می‌تواند تعداد ۱۰ مرتبه و سه مرتبه در روز انجام شود.

افرادی که دچار دردهای ناحیه زانو باشند می توانند دست خود را پشت زانو قرار داده و حرکت را انجام دهند.

تمرین جمع کردن دو زانو در حالت دراز کشیده به پشت

مطابق حرکت قبلی حرکت زیر قابل اجرا و انجام می باشد با این تفاوت که در این حالت دو زانو همزمان به سمت سینه جمع می شود در این حرکت می‌تواند شخص سر خود را به سمت زانوها نیز جمع نماید با انجام این حرکت حالت بدنی در ناحیه کمر به صورت نیمه گرد انجام می شود همانطور که در حرکت قبل ذکر گردید در این حرکت نیز قوس ستون فقرات کمری کمتر می‌شود

تمرین حرکت همزمان زانوها به یک طرف بدون بلند شدن شانه ها در حالت دراز کشیده به پشت

در این حرکت همانطور که در شکل ملاحظه می نمایید به پشت دراز کشیده و زانوها را خم می نمایم و حرکت را با چرخش زانو ها به سمت راست یا چپ به صورت متناوب انجام می دهیم انجام این حرکت برای افرادی که دچار محدودیت های حرکتی چرخش در ناحیه کمر می باشند بسیار مفید و سازنده می باشد. 

همچنین این حرکت می‌تواند برای رفع اسپاسم های ناحیه کمر نیز بسیار مفید باشد انجام این حرکت را میتوانید به صورت ۱۰ مرتبه در هر تکرار انجام داده و سه مرتبه در روز تکرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *